Historia Lotnictwa Polskiego
Historia polskiego lotnictwa sięga roku 1918, czasu pierwszej wojny światowej . Początki wiążą się lotnictwem wojskowym. Pierwszy lot bojowy polskiego samolotu odbył się 5 listopada 1918 roku. Równocześnie utworzono wtedy Dowództwo Wojsk Lotniczych. Proces powstawania lotnictwa rozpoczął się jeszcze przed odzyskaniem niepodległości na terenach zagranicznych. Sprzęt ,który używano w budującym się dopiero polskich formacjach , pochodziły z arsenału państw , w których formacja powstawała, Były to zdobycze z terenów wyzwolonych i zakupów poza granicami.
Były to głównie samoloty wycofane z jednostek bojowych , mocno wysłużone, wymagające remontów, sprzęt produkcji niemieckiej, austriackiej, francuskiej, rosyjskiej, angielskiej. Ponieważ Polacy jak wiadomo są pomysłowi używali też składaków montowanych z podzespołów pochodzących z różnych typów samolotów lub z dostarczanych wraków. Rozpoczęto swój rozwój , wymusiło powstanie bazy szkoleniowej .
Pierwszy taki ośrodek powstał w Ławicy koło Poznania, gdzie zorganizowano Wyższą Szkołę Lotniczą szkolącą pilotów wojskowych. W 1933 roku eskadry myśliwskie otrzymały nowy sprzęt w postaci samolotów polskiej konstrukcji P.7, a w 1035 rozpoczęto przezbrajanie na nowsze wersję P.11. W marcu 1939 Sztab Lotnictwa przy pojawiających się pogłoskach możliwościach wybuchu wojny , przystąpił do przetwarzania sił lotniczych z organizacji pokojowej na wojenną. Na początku II wojny lotnictwo polskie liczyło zaledwie 400 maszynami.
Polacy we wrześniu 1939 roku zestrzelili ponad 200 samolotów. Lotnictwo Polskie uczestniczyło w działaniach bojowych RAF od sierpnia 1940 do maja 1945 na frontach zachodnich. W 1952 roku przemysł lotniczy w Polsce był na tyle rozwinięty, że można było już podjąć seryjną produkcję samolotów odrzutowych na licencji radzieckiej. Rok 1951 to pierwsze typy samolotów z napędem odrzutowym Jak-23 i MiG- 15 a 1953 r. Iły-28, i pierwsze śmigłowce Mi-1.
W latach 60-tych wprowadzono MiGi-19 i MiGi- 21 i Su-7 a także nowe wersje śmigłowców i pomocniczy sprzęt techniczny. W latach 80 tych zakupiono samoloty trzeciej generacji MiG-23, Su-22 i MiG-29 oraz śmigłowiec Mi-24. W roku 2006 Polskie Siły Powietrzne do służby wprowadzono pierwsze samoloty nowej generacji Lockheed Martin F-16C . Obecnie są prowadzone rozmowy na zakup F-35.